شب زنده داری جوانان افغان در شب یلدا (چله)
امان معاشر، خبرنگار آزاد امان معاشر، خبرنگار آزاد

به ابتکار کمیته جوانان خانۀ فرهنگی "مولانا" به اشتراک جوانان شاعر وهنرمند افغانی بخاطر گرامی داشت از شب یلدا با برگزاری بزم و غزل، شب زنده داری نمودند.

در این جشن که روز اول سال 2010 در سالون خانه فرهنگی مولاناواقع در شهر ونکوور برگزار گردیده بود محترمین مژده فقیری و رحمان سدید دو تن از فعالین کمیته جوانان با  ابراز خوش آمدید از تشریف آوری مهمانان در این جشن باستانی، گرانندگی پروگرام را نمودند.

در این جشن محترم مجید قیام رییس خانه فرهنگی مولانا در رابطه صحبت نموده به نقل قول از ابوریحان بیرونی که گفته آمده "منظور از میلاد، میلاد مهر یا خورشید است. نامگذاری نخستین ماه زمستان و سال نو با نام «دی» به معنای دادار/ خداوند از همان باورهای میترایی سرچشمه می‌گیرد."، افزود: "خانـۀ فرهنگی "مولانا" با گرامیداشت از حلول دهم محرم روز عاشورا پروگرامهای خویش را مطابق به آن روز عیار نموده بودند. ما نتوانستیم شب یلدا را به شب معیین آن تجلیل نمایم و باید گفت اجداد ما این شب را از قدیم ها شب پیروزی بر تاریکی میدانستند؛ آتش می ‌افروختند به گمان اینکه تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نیست و نابود گردند دعا می نمودند. برگزاری این محفل احترام به رسم و عنعنه پسندیده گذشتگان ماست"

سپس محترم رحمان سدید معاون کمیته جوانان خانه فرهنگی مولانا صحبت نموده افزود: "در وطن ما  چنین گرد همایی ها با خواندن شعر و غزل میگذشت. با میوه های حاصلات محلی شان خوان را می آراستند و گوسفند و یا گاو (برداقی)که به برای زمستان پرورش نموده بودند در این شب ذبح نموده فراوانی روی خوان را نماد رزق و روزی بیشتر سال آینده میدانستند.)

جوانان محفل که اکثراً در خارج تولد شده بودند با زبان انگلیسی با همدیگر صحبت میکردند با شنیدن از عنعنه های باستانی از زبان سخنرانان با شوق فردا محبت و دوستی را منتظر شده با نیت و مراد میوه های گوناگون بخصوص انار و تربوز، روی دسترخوان را آراستند.

در این شب زنده داری جوان قهرمان ورزشی کاراته و جودو محترم عبدالمجید حمید اشتراک نموده گفت: "من افتخار می کنم که عضویت خانه فرهنگی مولانا را کسب نمودم و آرزو دارم بعد از این همچون نماینده یک اجتماع افغانی در مسابقات اشتراک نمایم و افتخارات بزرگ را به جامعۀ افغانی خود کمایی نمایم، که از این دست آورد من، بیگمان، خانۀ فرهنگی "مولانا" باالخصوص بخش جوانان آن خوش خواهند شد."

در این شب محترم بهرام حیدری یکتن از مولانا شناسان ایرانی صحبت نموده گفت: "شنیده بودم کابل مهد دانشمندان و عالمان نامدار و مرکز تجمع هنرمندان اعم از خراباتیان و صوفیان بوده است. امروز به یقین به این باور شدم که مردمان دانشمند و فرهنگدوست افغان در خارج از کشور با تب و تلاش بی شائبه، در هر نقطۀ از دنیا، کابل زیبا را با همان فرهنگ قدیم و اصالت تاریخی آن ایجاد کرده اند. و همین شما فرهنگیان بودید که شان و شوکت مولانا را از شرق به غرب آوردید."

در این شب محترم فاضلی یکتن از ارادتمندان مولانا جلال الدین محمد بلخی با به تفسیر شروع کتاب مثنوی مولانا توجه بیشتر جوانان را به آموزش بهتر و بیشر اشعار مولانا جلب نمود.

 درین شب به مقصد گرامی داشت از شب یلدا هنرمندان مشهور افغانی هر یک محترمین مژده جمالزاده، عزیز گمان ،حبیب قادری، مامون اسحاق و نجیب جویا با ارسال پیام ها و تمنیات نیک به اعضای خانه فرهنگی مولانا سی دی های آهنگ هایشان را تحفه فرستاده بودند که با قدر دانی به اشتراک کننده گان مجلس توزیع گردید.

 در این شب ده ها شاعر و هنرمند به نیت سهمگیری در پرو گرام حضور داشتند از آنجمله محترمین عزیز گمان، میرویس فرامرز، میلاد فقیری، تمیم فتاح ، متین فتاح ،سلطان جیحون، متین قیام و داود فقیری هر یک با به خوانش گرفتن سروده ها و اشعار انتخابی، اجرای آهنگ های دلنشین و نواختن آلات موسیقی  حصه گرفتند.  خانم جنیفر خبرنگار انگلیسی زبان روزنامۀ برنابی نـو شهر ونکوور در این شب نشینی شرکت جسته بودند، گزارش ها و مصاحبه هایی را از جریان محفل شب نشینی تهیه نمود این شب نشینی جوانان را نماد از فرهنگ عالی و پارینه افغانی دانستند.

شبهنگام با صرف ناز و نعمت های آماده شده روی خوان و اجرایی آهنگ میهنی (برادران وخواهران یکی شوید) با آواز استاد مجید قیام که همه اشتراک کننده گان این آهنگ پر محبت را یکجا اجرا نمودند، خاتمه یافت. 

www.houseofmawlana.com


January 4th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها